Bucătăria lui Florian






Orice gurmand intră în bucătărie la fel cum orice credincios intră în templu...cu pioşenie, nesăţios şi cu speranţă. Aş vrea ca bucătăria mea să fie un templu pentru orice suflet neostoit şi pentru orice pântec nesătul!

miercuri, 6 aprilie 2011

Pulpe de raţă pe varză (poveste populară)



















Amu...cică o fost odată ca niciodată un moş şi o babă. Iar moşu era taaaare gurmand, iar baba o sclifosită de nu se văzuse...
Şi a umblat moşu nostru pe la şcoli înalte, pe la bucătării de soi, numa-numa o învăţa şi el să facă ceva bun să-i deie babii de mâncare...
Şi-i spune el într-o bună zi:
- Măi babo!...mâncat-ai tu vreodată raţă pe varză?!...
- Da ce păcatele mele mai este şi aceea?!...răspunde baba îmbufnată...
- Păi iaca...fui la târg şi luai niscaiva varză, ceva legumuşoare şi pulpiţe de raţă să le pârpălim oleacă la cuptior...
- Da ca necuratului îmi trebuie mie varza ta...şi pulpe de raţă şi mai ştiu io ce...?!?!?!
- Păi bine măi babo...da noi nu mâncăm nimic azi?!
- Ia de vezi că am smântânit laptele şi s-o prins...mănâncă niţel lapte bătut, molfăie un pesmet şi lasă-mă cu netrebniciile tale de mâncăruri...
- Of măi babo...tot subţirică te visezi şi tot puţintel vrei a mânca...d-apoi lasă...că-mi fac io mie ceva de-ale gurii şi nu te mai întreb pe dumneata...
Pleacă moşu nostru cu obidă către bucătării, îşi ie cele trebuincioase şi s-apucă de cele ştiute de dânsu...
- Aşaaaa taică...aşa...să vă spună moşu ce e de făcut!... Înainte de toate, dăm pulpele la foc, împreună cu sare, cimbrişor, 1 pahar de ulei şi 2 păhărele de vin, le acoperim frumos şi le lăsăm să fiarbă colo vreun ceas...
În ăst răstimp, tocăm binişor vreo 2 cepe mai mari, vreo 3 morcovi, 3 ardei capia, iar varza o tăiem frumuşel, o frecăm cu sare şi o lăsăm la odihnă.
Dăm la încins vreo 5 linguri de ulei, aruncăm apoi peste dânsele ceapa, morcovii şi ardeiul, iar după ce acestea se rumeniră niţel, aruncăm varza şi amestecăm până dă drumul la apă...
Dăm apoi peste acestea o zburătură de cimbru, una de boia dulce şi lăsăm să fiarbă până se moaie binişor...apoi dăm pe răzătoare câteva roşioare, le amestecăm cu 3 linguriţe de bulion şi le punem şi pe acestea la fiert împreună cu vreo 3 foi de dafin. După ce scade binişor, cătăm o tavă cuprinzătoare, punem varza şi copanele şi dăm la cuptor până ce se rumeneşte frumos.
...bucătăria moşului se umplu de parfumuri gâdilătoare, de arome dulci de varză şi de ceapă, de miros frumos de pulpe fripte...iar baba se tot învârte pe lângă uşă şi îi vine a leşina...
...moşu o vede, îşi râde în barbă şi-i zice:
- Da bine măi femeie...chiar nu-ţi e a mânca şi dumitale?!
- Ba mi-e moşule...îmi e...şi dacă ai face mătăluţă şi un puişor de mămăliguţă lângă varza ceea şi ai da şi o lingură de smântânică peste toate cele...parcă aş mânca şi io niţel...
Oftează moşul, aşează frumos în farfurii mămăliguţa, varza, pulpele şi dă şi niţică de smântână peste ele...
- Hai măi babo...hai să mâncăm să nu se răcească...
- E bună varza măi moşule...da taaare mi-e teamă să nu se puie pe mine...
- Pfuuuiii măi babo...d-apăi cine necuratu se mai uită la tine...pune dară mâna şi înfulecă...că io unu te plac şi aşa...
- Hai s-avem poftă moşule!
- Hai să fie primit babo!

7 comentarii:

  1. :))))) Cea mai originala reteta !! :)))) Si sotia nu citeste ??? Ca nu stiu cat ii place faza cu babo... :) Imi place tare mult cum povestesti retetele, tine-o tot asa ! Hai s-avem pofta! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. ...Care soţie?!?!?!...care babă?!!?!?!...vaaaaiiii...ce analogii aiurea faci...na poftim - mă făcuşi şi moş acuma!!!
    :-))))

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum chiar sunt pe jooos!!! Sa vezi cand o veni "baba" de la sala si o citi povestea, s-ar putea ca o saptamana sa mananci rata si varza cu paiul!

    RăspundețiȘtergere
  4. La multi ani, Florian! Tot ce-ti doresti!

    RăspundețiȘtergere
  5. Asa ceva eu n-am mai vazut! Tu ai merita in viata sa faci numai ceea ce-ti place, pentru ca ai un dar de a ne incanta pe noi ceilalti cu ceea ce-ti place tie!
    Este cea mai frumoasa reteta pe care am citit-o vreodata...eu si cu ai mei iti multumim pentru buna dispozitie pe care ne-o creezi!

    RăspundețiȘtergere