Bucătăria lui Florian






Orice gurmand intră în bucătărie la fel cum orice credincios intră în templu...cu pioşenie, nesăţios şi cu speranţă. Aş vrea ca bucătăria mea să fie un templu pentru orice suflet neostoit şi pentru orice pântec nesătul!

vineri, 17 iunie 2011

Galaktoboureko


















Foarte mulţi prieteni, atunci când merg pe plaiurile Elladei, primesc la masă o prăjiturică bună, dulce, aromată, cu gust de lapte...
- Ce e aia Floriane?!...ce mi-au dat ăia acolo...?!?!
...păi e simplu, chiar dacă denumirea e ciudată...
Ne trebuie vreo 2 pachete cu foi de plăcintă, 1 litru de lapte, 1 kg zahăr, 2 pliculeţe zahăr vanilat, 8 ouă măricele, 150 grame griş, 3 linguriţe coajă rasă de lămâie şi 1 pachet de unt bun (peste 80% grăsime).
Punem la fiert laptele cu 250 grame de zahăr, zahărul vanilat şi coaja de lămâie. După ce dă în clocot, îl dăm deoparte şi îl lăsăm să se răcorească binişor.
Amestecăm ouăle bine cu grişul şi adăugăm peste laptele răcorit. Compoziţia se dă la foc potolit şi se amestecă continuu cu un tel, iar în maximum 4-5 minute se leagă. O dăm deoparte şi din nou o lăsăm să se răcorească.
Topim untul ca să putem unge foile şi tava în care facem prăjiturica. Foile (vreo 16 la număr) vin aşezate intercalat, într-o tavă de dimensiunea unei jumătăţi de foaie, astfel încât atunci când le întoarcem peste compoziţie, aceasta să nu aibă contact cu tava! Eu am pus 4 pe o parte, 4 pe alta şi câte 2 pe celelalte, iar apoi încă 2 foi pliate pe deasupra...(sper să înţelegeţi sistemul). Fiecare foaie este unsă cu unt după poziţionare. Trebuie să vă mişcaţi repejor, pentru că altfel foile încep să se usuce şi nu mai puteţi să lucraţi cu ele...devin casante.
După ce punem compoziţia şi închidem frumos prăjiturica, o lăsăm la rece vreo 2 ore, iar apoi o tăiem după pofta inimii şi o introducem la cuptor (cam 45-60 de minute), cât să se rumenească frumos.
Între timp, din zahărul rămas şi 400 de ml de apă, facem la foc (până se topeşte bine zahărul) un sirop dulce rău...care la rândul său va trebui răcorit...chiar răcit!
După ce scoatem prăjiturica de la cuptor, o lăsăm păuţin, apoi punem sirop peste ea...cam până în momentul în care nivelul siropului ajunge undeva la 3/4 din nivelul tăvii.
Din păcate, va trebui să şadă peste noapte să tragă bine siropul...eu unul am tropăit toată noaptea pe lângă ea, am adulmecat-o, am visat-o....iar dimineaţă m-am înfipt direct în ea.
E delicioasă, dulce de te leşină şi merge la fix dacă o ţineţi şi la rece!

2 comentarii:

  1. multumiri pt reteta. desertul a iesit foarte bun, iar membrii familiei au fost incantati de rezultat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mă bucur că a ieşit bun! Este simplu şi gustos!

    RăspundețiȘtergere